۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۸, جمعه

سیری در جهان بینی حکیم ابوالقاسم فردوسی (3)


حکیم ابوالقاسم فردوسی طوسی
(زادهٔ ۳۲۹ ه‍.ق، ۳۱۹ ه‍.خ - ۴۱۱ ه‍.ق، ۳۹۷ ه‍.خ)
سخنسرای نامی ایران و سرایندهٔ شاهنامه
بزرگ ‌ترین سرایندهٔ پارسی‌ گو
(320 ـ 398)
(942 ـ 1020)
تحلیلی از شین میم شین

خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای
  
·        معنی تحت اللفظی:
·        خداوند نام و جای.
·        خداوند رزاق و رهنما.

1
·        فردوسی در این بیت، تعریف خود از خدای مورد نظرش را وسعت می بخشد.
·        بدین طریق به خداوند جان و خرد، صفات و فونکسیون های دیگری افزوده می شوند:
·        خدای فردوسی خداوند نام و جای است و ضمنا رزاق و رهنما ست.

2
خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای

·        منظور حکیم طوس از نام چیست؟

·        برای کشف منظور او از مفهوم نام باید به ضد دیالک تیکی آن اندیشید.
·        به تجربه معلوم شده که بهترین راه برای کشف معانی  مفاهیم، کشف اضداد دیالک تیکی آنها ست.
·        ضد دیالک تیکی نام، ننگ است.

·        خدای مورد نظر فردوسی نه خدای ننگ، بلکه خدای نام است.

·        اکنون باید به این مسئله اندیشید که دیالک تیک نام و ننگ، بسط و تعمیم کدام دیالک تیک عام تر و فراگیرتر و به عبارت دیگر فلسفی است؟

3
خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای

·        دیالک تیک نام و ننگ در فلسفه حکیم طوس، بسط و تعمیم   دیالک تیک آزادی و وابستگی است.
·        حکیم طوس ـ عملا و عینا (بطور عینی)  ـ دیالک تیک آزادی و وابستگی را به شکل دیالک تیک نام و ننگ بسط و تعمیم می دهد.

·        خدای فردوسی تجسم و طرفدار آزادی و ضد بردگی و وابستگی است.

4
خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای

·        دیالک تیک نام و ننگ در فلسفه و یا حکمت فیلسوف و یا حکیم طوس، که بیش از 1000 سال پیش زیسته و اندیشیده، خود دیالک تیک عامی است که به انواع و اقسام مختلف و متفاوت بسط و تعمیم می یابد:

الف
·        مثلا به شکل دیالک تیک سربلندی و سرافکندگی  

ب
·        به شکل دیالک تیک مقاومت، مبارزه و تسلیم  

ت
·        به شکل دیالک تیک آزادی و بندگی  

پ
·        به شکل دیالک تیک خود اندیشی و پیروی

ث
·        به شکل دیالک تیک استقلال و وابستگی

ج
·        به شکل دیالک تیک استقلال فکری و وابستگی فکری

ح
·        به شکل دیالک تیک خود اندیشی و مرجع اندیشی (نوچه وارگی، تقلید کورکورانه)  

خ
·        به شکل دیالک تیک استقلال عملی و وابستگی عملی (اطاعت کورکورانه (خسرو روزبه)، نوکری، آلت دست وارگی)     

د
·        به شکل دیالک تیک خودفرمایی (تعیین سرنوشت خود)  و فرمانبری  
·        و الی آخر.

5
خداوند نام و خداوند جای
خداوند روزی ده رهنمای

·        منظور فردوسی از مفهوم جای چیست؟

·        برای کشف منظور حکیم، بهتر است که سری به گنجینه  مفاهیم فقه (تئولوژی) بزنیم:
·        تعریف تئولوژی از خدا، لامکانی و لا زمانی او ست.
·        خدای نظامات بنده داری و فئودالی، خارج از چارچوب زمانی و مکانی است.
·        لامکان و لازمان است.

·        این ولی به چه معنی است؟

6
·        زمان و مکان دو اتریبوت (دو صفت ممیزه) صرفنظرناپذیر ماده اند.
·        ماده و هر چیز مادی فقط و فقط در زمان و مکان وجود دارد.
·        لامکانی و لازمانی خدای نظامات برده داری و فئودالی حاکی از غیر مادی بودن خدا ست.

·        خدای مورد نظر فردوسی اما خداوند جای است.
·        مکان مند است.
·        در چارچوب مکانی است.
·        یعنی مادی است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر